Monofagligt, flerfagligt, og tværfagligt
Monofagligt:
Monofagligt arbejde
vil sige, at en bestemt faggruppe kun ’’samarbejder’’ med fagfolk fra den samme
faggruppe. Fx sygeplejerske samarbejder kun med andre sygeplejersker.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhCIU0jtTtrWsEKEz0hnMV0_c2igovvDs0itW_rxkP0nQqbJRgtWY13PNgBdDkNR3-DLaoXGh8eCIWiPQVUWmxgm8kNSByEPOgum6baoxhdtwvkppQtynUH6PO4bfJrBtT-3yhkWZaxGks/s1600/Sk%25C3%25A6rmbillede+2015-10-22+kl.+14.39.21.png |
Flerfagligt samarbejde:
Flerfagligt samarbejde foregår på den måde, at der bliver udvekslet nogle informationer eller der forgår en koordinering indenfor de forskellige faggrupper, udefra en problemstilling. Det vil
sige at de forskellige faggrupper kun forholder sig til sit kompetenceområde,
og der vil derfor ikke være fokus på helheden, men at skabe forskellige målsætninger,
mellem de forskellige faggrupper.
Tværfagligt samarbejde:
Tværfagligt samarbejde,
er et samarbejde mellem forskellige faggrupper som fx sygeplejersker, fysioterapeuter,
ergoterapeuter, læger, radiografer m.m. Det er en form for koordinering og
videregivelse af informationer som omhandler et fælles mål. I et tværfagligt
samarbejde, er der fokus på helheden. Der udarbejdes en fælles målsætning. Med tværfagligt
samarbejde, vil de forskellige fagpersonerne i de deltagende professioner, dele
viden og kundskab, og vil dermed få en ny tilgang til arbejde, gennem fælles viden.
Formålet med tværfagligt samarbejde er at den samlende kompetence vil blive
udnyttet optimalt, og der vil udvikles et fælles kundskabsgrundlag (29).
https://paedagogik.systime.dk/fileadmin/_processed_/csm_40_Flerprofessionelt_samarbejde_fea878c7c9.png
Tværfagligt samarbejde mellem fysioterapeut,
ergoterapeut og sygepleje.
Udgangspunktet
i patienter med hoftenær frakturer.
Fysioterapeut
Fysioterapeuten og sygeplejen
arbejder tæt sammen. Muskelstyrken er nedsat efter en operation, og det er fysioterapeuten
der instruerer patienten i de øvelser og bevægelser, der er med til at styrke
patientens muskler og balance.
Hovedfokuset til fysioterapeuten,
når han/hun kommer ind til en patient med en hoftenær fraktur, vil være mobilitet
og træning af musklerne for at opnå en større muskelstyrke. Fysioterapeuten
vil hjælpe patienten med at lave øvelser der vil forbedre udførelsen af de
basale funktioner som at rejse/sætte sig, sin gangfunktion, at komme ind og ud af sin
seng osv. Fysioterapeuten vil lave en vurdering af patientens behov for
hjælpemidler, og hvilke hjælpemidler det så skulle være, fx rollator, gangbuk,
stok. Træningen foregår oftest på afdelingen.
Fysioterapeuten og lægen, vurderer
sammen patientens behov for træning efter udskrivelsen. Der holdes også en
tværfaglig konference hvor fysioterapeuten deltager og står for
genoptræningsplanen, der udleveres til patienten.
Ergoterapeut
Træning af ADL-funktioner (Activities of Daily living), er ergoterapeutens fokusområde herunder en
vurdering af patientens behov for hjælpemidler til udførelse af basale
funktioner som: påklædning, spisning, gå på toilettet, hygiejne osv.,samt at vurdere patientens behov for hjælpemidler (30).
Sygeplejerske
Sygeplejens grundlæggende
principper vil være det samme, uanset hvilken afdeling man arbejder på. Herunder kommer
nogle af sygeplejerskens vigtige opgaver, med udgangspunktet i patienter med
hoftenær frakturer.
Patienter der kommer ind med hoftenær frakturer vil opleve
en høj stressfaktor, da patienten pludselig oplever stor smerte og den
manglende evne til at gå. Det kan derfor fører til akut konfusion.
Sygeplejersken skal her være opmærksom og mindske risikoen for udvikling af
konfusion. I det præoperative forløb, vil det derfor være nødvendig med smerte sufficient,
så patienten bedre kan forstå og opfatte relevante oplysninger, som sygeplejersken
kommer med i forbindelse med operationen og det postoperative forløb.
Sygeplejersken informerer patienten om operationen samt det
postoperative forløb, og gøres derefter klar til operation.
Sygeplejersken skal dokumentere alt hun laver. Når patienten
kommer tilbage fra operationen, er der en række observationer der er vigtige:
• Vandladning
• Smerter
• Blodtryk, puls, temperatur,
respirationsfrekvens, saturation samt bevidsthedsniveau
• Farve på det
opererede ben
• Sensibilitet og
bevægelighed i det opererede ben
• Funktion af
eventuelt dræn
• Bevidsthedsniveau
• Kvalme og opkastning.
Sygeplejersken skal være opmærksom på, at patienten er mobiliseret rigtigt og ligger komfortabelt i sengen, så der undgås tryksår. Siden patienten kan få
mad og drikke med det samme, vil det være relevant for sygeplejersken at spørge
ind til appetitten. Det vil være en fordel for sygeplejersken, at føre
væskeskema og evt. kost registrering, da der kan være fare for underernæring
under indlæggelse (se ernæring).
Sygeplejersken skal også hjælpe patienten på toilettet
hvis det er nødvendig, derudover nedre hygiejne og andre ting som patienten selv har
kunnet før, men ikke selv kan nu, pga. operationen (31). Kommunikation
I forbindelse med vores modul 5 eksamen, skulle vi lave en
kommunikationsvideo. Vi valgt at vores video, skulle handle om en sygeplejerske
og fysioterapeut som går skævt af hinanden, samtidig med at der er en
pårørende, som bliver ved med at spille spørgsmål.
Efter vi lavede videoen analyserede vi den sammen med
Marion. Der var vi bla. ind på hvordan Carl Ransom Rogers bruger aktiv lytning i
kommunikationen. Rogers mener at
mennesker har tendens til at dømme, evaluere og teste andre personers udsagn.
Denne form for kommunikation kan tit skabe en blokade, som medfører at der kan
være ting en patient holder tilbage for den sundhedsprofessionel, fordi
kommunikationen ikke er ordentlig. Rogers mener at aktiv lytning kan hjælpe patienten med at få en større
indsigt, forståelse og til at mestre sit sygdomsforløb. Ved aktiv lytning kan
den sundhedsprofessionelle vise at han/hun er interesseret i hvad patienten
føler og tænker om hele situationen.
Rogers mener at den sundhedsprofessionelle
lærer aktiv lytning i praksis. Han mener at aktiv lytning bygger på gensidig
indlevelse og nysgerrighed for den anden parts synspunkter. Den
sundhedsprofessionelle skal i sin aktive lytning både bruge verbal og nonverbal
kommunikation. Den form for kommunikation giver både den sundhedsprofessionelle
og patienten mulighed for at reflektere over hvad man har hørt, og hvad man vil
fortælle videre eller hører mere om. Da nonverbal- og verbal kommunikation er to
forskellige ting, har vi lavet en model over hvad nonverbal- og verbal
kommunikation indebærer. Efter vores model vil vi forklarer de to begreber.
Nonverbal kommunikation
Nonverbal kommunikation er den mest udtryksfulde form for
kommunikation. Vi mennesker danner os lyn hurtigt et indtryk af en anden
person, det gælder også for de sundhedsprofessionelle. Ved den nonverbale
kommunikation markeres hvad vi mener om andre. Måden den kommer til udtryk på
er ved mimik, kropssprog, øjenkontakt og smil. Når den sundhedsprofessionelle
skal tage kontakt til en patient for først gang, er det vigtigt at, man har en
åben kropsholdning, opretter øjenkonkakt og udtrykker at patienten kan have
tillid til dem, samtidig med de skal skabe tryghed.
Vi vil kort beskrive de 7 forskellige begreber:
http://www.neojungiantypology.com/Resources/media/9a85c12a21b76392747906fc7b2aff92.jpg |
Vi vil kort beskrive de 7 forskellige begreber:
Kropssprog er den
måde vi bevæger os på, holder vi afstand eller er vi tæt på, gestus og
kropsholdning. Det er vigtigt at den sundhedsprofessionelle kan opfange og
fortolke patienters kropssprog, fordi det fortæller meget om hvordan et andet
menneske føler.
Mimik er det ansigtsudtryk
man bliver mødt med. Afkodning af et andets menneskes mimik, er et vigtigt
element i kommunikation. Mimikken fortæller om der er overensstemmelse mellem
det der bliver sagt og det man udtrykker med kropssprog og mimik. Når der er overensstemmelse
mellem det verbale og nonverbale bliver det kaldt kongruens. Når der er uoverensstemmelse mellem det verbale og
nonverbale kaldes det inkongruens.
Berøring er en del
af den nonverbale kommunikation som kan fører den sundhedsprofessionelle og
patienten tættere sammen. Men det kan også have den modsatte effekt, så den
skaber en barriere mellem den sundhedsprofessionelle og patienten. Ved
patienter som har nedsat evne til at kommunikere som f.eks. døende eller
alvorligt syge, vil der være et større behov for berøring. På den måde kan den
sundhedsprofessionelle skabe tryghed og tillid mellem patient og den
sundhedsprofessionelle.
Øjenkontakt er
vigtigt i det første møde med en patient, for det viser patienten at den
sundhedsprofessionelle er interesseret i at hører om patientens situation.
Patienten kan føle det som en afvisning hvis den sundhedsprofessionelle bryder
øjenkontakten. Det er også vigtigt at den sundhedsprofessionelle kommer ned i
øjenhøjde med patienten, for så skabes der en for for ”ligevægt” mellem
patienten og den sundhedsprofessionelle, som skaber et bedre tillidsbånd.
Stilhed anvendes
til at både patienten og den sundhedsprofessionelle kan reflektere over hvad
der er blevet sagt i en samtale.
Talens tempo er en
vigtig del af kommunikationen. Den fortæller om man har lyst til at hører hvad
den anden fortæller eller man bare hurtigt skal have svar på nogle spørgsmål og
så videre igen. Det vil også være naturligt at der i en samtale vi opstå små
pauser, som giver patienten og den sundhedsprofessionelle mulighed for at
reflektere over hvad der er blevet sagt, og hvad man evt. mangler svar på.
Stemmens klang kan
være høj hvilken fortæller at man gerne vil formidle noget som man har styr på.
Hvis stemmens klag derimod er lav, giver det indtrykket af at man er usikker i
der man formidler.
Verbal kommunikation
Den verbale kommunikation er det der bliver sagt og det man
gerne vil have svar på.
Spejling af følelser er
noget den sundhedsprofessionelle gør i en samtale med patienten, det bruges til
at spørge ind til de følelser som den sundhedsprofessionelle har oplevet i
løbet af samtalen. Spejling af følelser bruges også i forbindelse med kongruens
og inkongruens. Spejling af følelser skal vise patienten at den
sundhedsprofessionelle lytter til følelserne og prøver at forstå hvordan det
påvirker patienten i den pågældende situation.
Spørgsmål – både lukkede
og åbne er noget alle sundhedsprofessionelle bruger til både at få den
konkrete information den kom efter, men også for at få et mere uddybende svar.
Lukkede spørgsmål er effektive hvis man skal have et hurtigt og konkret svar,
men hvis man skal vide hvordan patienten har det, er man nød til at stille åbne
spørgsmål, for patienten kan få lov til at forklarer hvordan han/hun oplever
forløbet. Begge typer at spørgsmål kan også bruges til at skabe en dialog
mellem den sundhedsprofessionelle og patienten, som både uddyber hvad den
sundhedsprofessionelle gerne vil vide, men også hvad patienten gerne vil
fortælle.
Opmuntring fungere
som en markør, som fortæller patienten at man er interesseret i at hører mere.
Opmuntring kan f.eks. være nik, mmm, ja og ok. Formålet med disse markører er
at patienten skal opleve at han/hun har den sundhedsprofessionelles fulde
opmærksomhed. Opmuntringen kan også bruges som en måde at reducere angst, hos
den angstpåvirket patient. Grunden til dette er fordi, det styrker tilliden
mellem patienten og den sundhedsprofessionelle.
Nøgleord kan
anvendes til at få patienten til at gå i den retning, som den
sundhedsprofessionelle gerne vil have et svar på. Nøgleordene kan også fortælle
at den sundhedsprofessionelle har en forståelse for hvad det er patienten
fortæller.
Pauser bruges til
at reflektere over hvad der er blevet sagt, men også til at patienten kan få betænkningstid,
så patienten får sagt alt det han/hun vil. Det er også en mulighed for at den
sundhedsprofessionelle kan være sikker på at patienten har forstået
informationen.
Parafrasering er
gentagelse af hvad den anden siger. Parafrasering bruges til at der er en
fælles forståelse for hvad samtalen handler om. Parafrasering er en omskrivning
eller genfortælling af det patienten fortæller, uden af ændre meningen.
Parafrasering bruges både under en samtale, men kan også bruges til at afrunde
en samtale. Den er primært den sundhedsprofessionelle der bruger parafrasering (32).
Både den nonverbale og verbale kommunikation er vigtigt i
det tværfagligt samarbejde. I vores video prøvede vi at få sygeplejersken til
at givet en nonverbalt udtryk, som fortalte at hun ikke syntes det var i orden
at fysioterapeuten kom nu. Det er vigtigt i det tværfaglige samarbejde, at man
giver den anden plads til at udtrykke sig, fordi det er
kommunikationen som er det vigtigste i et godt samarbejde.
Sundhedsloven
I Danmark har vi en sundhedslov der
sikre patienters ret til selvbestemmelse, den omhandler basale regler der
træder i kraft mellem patient og sundhedspersonale. Reglerne har til formål at
sikre respekt for det enkelte individ, dens integritet og selvbestemmelse.
Disse regler gælder steder hvor sundhedspersoner udfører sundhedsfaglig pleje
og behandling – dette forstås ved den individuelle behandling der er rettet mod
den konkrete patient.
Reglerne omfatter alle autoriserede
sundhedspersoner, der deltager i sundhedsfaglig pleje og behandling. De
autoriserede sundhedspersoner er følgende: Læger, sygeplejersker, ergo- og
fysioterapeuter samt social- og sundhedsassistenter. Studerende indenfor disse
fagområder er også under deres kliniske uddannelser hvor de deltager i
behandling af patienter omfattet af sundhedsloven. Social- og sundhedshjælpere
er ikke omfattet af sundhedsloven, men derimod serviceloven, da de ikke er
autoriseret.
Den ansvarlige sundhedsperson har
pligt til at infomere patienten og indhente samtykke til behandling. Det
behøver dog ikke være den ansvarlige sundhedsperson der infomere og indhenter
samtykke, men den sundhedsansvarlige har pligt til at forsikre sig at den der
overtager opgaven, gør det på forsvarlig vis.
Sundhedspersonen har pligt til at
udtrykke sig klart og forståeligt så patienten forstår hvad der er givet
samtykke til.
Ud fra sundhedsloven er
sundhedspersonalet underlagt tavshedspligt. Tavshedspligtens formål er at sikre
tillidsforhold og skabe tryghed for den enkelte patient. ”Det er
en fundamental regel, at de oplysninger
patienten, betror en sundhedsperson, bliver mellem patienten og den pågældende
sundhedsperson. Tavshedspligten indebærer, at sundhedspersonalet ikke
uberettiget kan videregive fortrolige oplysninger til andre. ” ( Sundhedsjura p. 187, l. 17-21)
http://www.jyllands-posten.dk/pictures/migrated/article3155088.ece/ALTERNATES/g-5_3/ytringsfrihed%20tavshedspligt%20selvcensur |
”
Tavshedspligten er ikke kun begrænset til autoriseret sundhedspersoner. Læge-
og sygeplejerskestuderende er under deres kliniske uddannelse også omfattet af
tavshedspligten.” ( Sundhedsjura p188, l. 11-14)
Tavshedspligten omfatter både
helbredsoplysninger og private forhold. Men hvis patienten er ude af stand til
at tage vare på sig selv eller er bevidstløs har sygepersonalet ret til at
underrette de nærmeste pårørende, men ikke andre.
Indhentning/videregivelse af information
Videregivelse af helbredsmæssig
information er et vigtigt led i forbindelse med behandlingen. Det er vigtigt
for en fysioterapeut at indhente viden omkring Hr. Jensens helbred på den
pågældende dag for fysioterapeutens behandling. Hvis Hr. Jensen er svimmel
eller har kvalme, kan fysioterapeuten planlægge sin behandling ud fra denne
oplysning.
”
Det er ikke en forudsætning, at sundhedspersonen er ansat på den pågældende
afdeling. Det afgørende er, at sundhedspersonen er tilknyttet i den betydning,
at vedkommende enten midlertidig eller permanent varetager en funktion i
forbindelse med den sundhedsfaglige pleje og behandling af patienten på den
enhed, hvor patienten er indlagt. Det gælder for fysio- og ergoterapeuter,
bioanalytikere og andre faggrupper, som typisk arbejder på tværs af de enkelte
afdelinger. Der er uden betydning, om sundhedspersonen indhenter oplysninger
fra andre afdelinger, blot oplysningerne er om den aktuelle behandling til brug
for behandling af patienten på den afdeling, sundhedspersonen er tilknyttet. En
fysioterapeut, der arbejder på sygehusets genoptræningscenter, kan indhente
oplysninger fra operationsjournalen til brug for den planlagte genoptræning af
patienten. Det gælder derimod ikke oplysninger fra tidligere indlæggelser. I de
tilfælde, hvor der er oplysninger fra tidligere indlæggelser, som er nødvendige
for den aktuelle behandling, kan en læge gøre dem tilgængelige for andre
sundhedspersoner efter §42 a, stk. 1. ” (Sunhedsjura p 97 l. 22- p 98 l 3)
De overstående afsnit som er sat i
kursiv, er sat i kursiv da vi ikke mener vi kunne omskrive sundhedsjura, da vigtigheden i dette måske
kunne gå tabt.
Autorisationsloven omhandler en beskrivelse af
sundhedspersoners rettigheder og pligter. Sundhedspersoner har ifølge
autorisationsloven pligt til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed i et
behandlingsforløb. Autorisationsloven er en dokumentation for at den
sundhedsprofessionelle opfylder bestemte uddannelsesmæssige krav, som er
knyttet til den pågældende profession. Formålet med loven er at sikre den
enkelte patient imod fejl, det sker ved at tildele den sundhedsprofessionelle et
formelt ansvar for behandling af patienten. Autorisationsloven omhandler ikke
alle sundhedspersoner, men den omhandler de sundhedspersoner som kan være til
fare for patienten, f.eks. læge, sygeplejerske, social- og sundhedsassistenter
og radiografer.
Autorisationsloven
https://dsr.dk/sites/default/files/1/emblem_6.jpg |
Autorisationsloven har to hovedbegreber, som sikre at den
sundhedsprofessionelle kun handler inden for det område de har kompetencer til.
De to begreber er titelbeskyttelse og eneret til virksomhedsområdet.
Titelbeskyttelsen indebærer at f.eks. ingen andre må bruge
betegnelse sygeplejerske, eller på nogen måde give udtryk for at man er
autoriseret sygeplejerske. Måden man kan kan kende forskel på en autoriseret og
en ikke autoriseret, er ved at de autoriseret bærer forskellige emblemer, som
giver udtryk for at den sundhedsprofessionelle er autoriseret.
Der er specifikke områder inden for sundhedsvæsnet som har
eneret til virksomhedsområder. De specifikke områder er læger, jordemødre,
tandlæger, kiropraktorer og optikere mm. Det vil sige at det kun er den
autoriseret der både er berettet til at være titelbeskyttet, men er også som den
eneste der har lov til at udøve virksomheden (34).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar